Dzisiaj mijają dwa latka odkąd Tymoteuszek jest z nami 
Mamy synka! Czasem nadal trudno mi w to uwierzyć

z radością, dumą i fascynajcją obserwuję jak się rozwija, jak rośnie... Niebywałe jak on szybko się zmienia!

pora na małe podsumowanie

poczytałam sobie dzisiaj o rozwoju psychoruchowym dwulatków i stwierdzam, że... wszystko się zgadza

Rozwój społeczny i emocjonalny dwulatków:
• Bardzo silne jest przywiązany do opiekunów
• Okazuje uczucia, lubi się przytulać, pocieszyć
Sam aranżuje przytulanki
sam przychodzi po całuska, sam zaczyna nas łaskotać.... Najbardziej lubi podbiegać z nienacka i z całej siły przytulać się do nogi• Wstydzi się nieznajomych
• Wykonuje proste polecenia,
• Lubi zabawy tematyczne i naśladuje dorosłych,
• Nadal bawi się obok dzieci (ok.2,5 r. czasem włącza się do wspólnych zabaw z dziećmi)
• Zaczyna postrzegać swoją odrębność,
• Chce niezależności
• Dominują komunikaty - nie oraz moje
(kiedy czegoś nie chce, bądź nie ma ochoty na kontakt fizyczny z kimś, mówi, że go boli. Mięsko do zjedzenia, bąź zupka tez czasami boli 
• Potrafi być mało elastyczny i uparty
• Pojawiają się skrajne reakcje =emocje poza kontrolą
• Jest zazdrosny o uwagę, pragnie być w jej centrum
• Ma kłopot z dzieleniem się, potrafi pożyczyć zabawkę dziecku, ale natychmiast żąda jej zwrotu,
choć często sam z własnej woli obdarowuje domowników czymś... na przykład dzisiaj wujek dostał plasterek ogórka... nojak kanapkę bez ogórka można zjeść? 
• Nadal nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji działań i nie potrafi ocenić ryzyka
czasem jak widzę go kiedy skacze na łóżku, albo gramoli się na taboret, to aż mnie skręca!• Pojawia się poczucie humoru
(i to ogromne! zaskakuje mnie czasem jego pomysłowośc w tym temacie)• Może się kontrolować przez chwilę w zamian za obietnicę nagrody, ew. kary,
• Ważne stają się rytuały,
(sam się o nie upomina, dba o kolejność wykonywanych czynności: na przykład śniadanko, mycie zębów, budzenie tatusia... albo, "dzień dobry", siusiu, bajeczka - w trakcie kanapka, ubieranie....)• Chce samodzielnie wykonywać różne czynności, np.: założyć ubranko, odebrać telefon, samodzielnie jeść, itp.
i świetnie mu to wychodzi! a przez telefon rozmawia po angielsku 
• Rzuca i niszczy zabawki, kiedy się złości,
(może nie niszczy, ale na pewno rozsypuje, dość zamaszyście!)• W skrajnych emocjach może - drapać, uderzyć, uszczypnąć , ugryźć
ale potrafi przeprosić, przytulić, zrobić cacy... zdarzyło się, że sam poszedł do kąta! mimo, że nie uważałam żeby była taka potrzeba.• Bawi się samodzielnie przez kilka minut,
szkoda, że tak mało 
• Miewa koszmary senne,
nie zauważyłam. Ale czasem mowi przez sen. Ostatnio na przykład: "nie chcesz banana!"• Lubi być w centrum uwagi, wygłupiać się i rozśmieszać ewentualną „widownię”
Rozwój fizyczny i motoryczny
• Wchodzi i schodzi ze schodów (
krokiem naprzemiennym, choć nie zawsze)• Kopie i rzuca piłkę
• Skacze,
(od niedawna! i sprawia mu to straszną frajdę!)• Szybko biega
• Umie chodzić do tyłu
• Lepiej panuje nad swoją fizjologią
• Trzyma i pije samodzielnie z kubeczka,
• Potrafi jeść łyżeczką i widelcem
(sam smaruje chlebek nożem dla dzieci)• Potrafi otworzyć drzwi zamknięte na klamkę
(i przekręcić zamek w ubikacji
)• Buduje wieżę z 7 klocków,
• Rysuje z dużym zacięciem długopisami, kredkami, flamastrami
potrafi narysować dziewczynkę: okrągłą-jajowatą głowę, w środku oczy, nosek i buzie
(czasem buzię nad okiem, ale są wszystkie elementy!) czasem dodaje rączki w postaci dwóch kółek koło głowy i czasem włosykiedy rysuje i skojarzy przypadkowo powstały kształt z czymś co zna - mówi, że to narysował. Na przykład: ptaszka, rybę, parasol...Rozwój intelektualny
• Ogląda książeczki, przewraca strony
(udaje że czyta używając różnych głosek... bądź kiedy zna bajkę - próbuje "czyta c" z pamięci)• Mówi o sobie po imieniu,
• Pokazuje 5 części ciała (
pokazuje wszystkie)• Słucha krótkich opowiadań
• Zwierzątka kojarzy z głosem przez nie wydawanym,
• Pokazuje obrazki i potrafi je nazwać,
• Rozumie zdania,
• Tworzy 2/4 wyrazowe zdania
(tworzy długie zdania)• Potrafi powtórzyć parę słów piosenki
(często śpiewa razem ze mną, zazwyczaj kojarzy kilka ostatnich wyrazów w zdaniu)• Używa ok. 50 słów, (2,5) = 2000
(na pewno więcej niż 50!)• Zadaje pytania - co to?
• Zabawy tematyczne
• Używa słów ja i moje
• Pojawia się poczucie humoru
• Pokazuje emocje
• Zaczyna się interesować, w co jest ubierany
(czasem chce się przebrać, bo podoba mu sie inna bluzka
wmawia mi wtedy, że ta która ma na sobie jest brudna, albo że pielucha jest pełna!)• Bawi się chwilę zabawkami
• Zaczyna nadawać imiona zabawkom (nie zauważyłam. Ale nazywa zwierzątka, którymi się bawi. Miś panda jest misiem pandą, a żyrafa - żyrafą)
• Powtarza słowa
• Używa czasowników
(coraz sprawniej odmienia wyrazy)• Stale mówi
• Pcha lub ciągnie zabawki
Jutro impreza urodzinowa i sesja zdjęciowa
