Artykuły powiązane

 

Słońce potrafi być zbawienne - poprawia samopoczucie, dodaje energii, dostarcza nam witaminę D, która pozytywnie wpływa na metabolizm kości i układ nerwowy. Ale co za dużo, to nie zdrowo. Jak rozsądnie korzystać z letniego nasłonecznienia i na co zwrócić szczególną uwagę podczas wyjątkowo gorących dni?

Zdrowy kwadrans
Najrozsądniej byłoby unikać długiej ekspozycji słonecznej. Dziennie wystarczy zaledwie piętnastominutowy kontakt ze słońcem, aby uzupełnić zapasy witaminy D w naszym organizmie. To z pewnością służy zdrowiu. Dłuższe przebywanie niesie ze sobą niebezpieczeństwo pojawienia się m.in. reakcji alergicznych czy drobnych zmarszczek.

Wysuszenie naskórka i osłabienie ścianek naczyń krwionośnych (w efekcie pojawianie się „pajączków”) to inne pamiątki po nadmiernym wystawianiu się na działanie promieni słonecznych.

Zabezpieczenie
Preparaty z filtrami to podstawowe zabezpieczenie przed promieniowaniem.

Należy rozprowadzać je na twarzy i ciele i to nawet w sytuacji, gdzy będziecie mieli na sobie ubranie (promienie przenikają przez tkaniny). Także używając kosmetyków do makijażu warto sięgnąć po te z filtrami.

Ostrożnie z lekami
Przyjmowanie niektórych medykamentów, suplementów i preparatów ziołowych w połączeniu z opalaniem się może być bardzo niebezpieczne.

Do grup leków, na które należy szczególnie uważać należą m.in. antybiotyki, preparaty hormonalne, psychotropowe, przeciwzapalne, przeciwcukrzycowe, rozkurczowe, niektóre witaminy, leki kardiologiczne, zioła (dziurawiec, rumianek). Efektami ubocznymi mogą być trwałe przebarwienia, silne reakcje alergiczne, bolesne obrzęki, oparzenia, rumień, pęcherzyki i krosty z płynem surowiczym pojawiające się miejscowo lub na całym ciele.

Perfumy
Idąc na plażę warto zrezygnować z perfum czy wód toaletowych.

Nie dość, że w kontakcie ze słońcem mogą wywołać uczulenie, to na dodatek mogą pozostawić nieestetyczne plamy na skórze w miejscach aplikacji.

Pod specjalną ochroną
Nie zapominajmy o włosach i oczach.

Okulary przeciwsłoneczne będą obowiązkowym rekwizytem podczas słonecznych dni. Włosy dobrze schować pod czapką, kapeluszem lub chustką. Dodatkowym zabezpieczeniem mogą być specjalne serie kosmetyków fryzjerskich na lato. Szampony, odżywki, fluidy, sera zabezpieczą pasma przed utratą wody, ochronią przed promieniowaniem i odpowiednio odżywią.

Nawadnianie
Czysta woda mineralna lub w odsłonie z plastrami cytryny, sokiem cytrynowym lub sezonowymi owocami (truskawki, maliny, borówki) przyjemnie orzeźwi.

Fantastyczna pod wieloma względami jest woda kokosowa. Kupując zerknij na etykietę i skład. Najbardziej wartościowe, ale jednocześnie najdroższe są te, które składają się z 100% naturalnej wody kokosowej. Bardzo częstymi dodatkami są cukier i woda. Z pewnością nie nawodnią nas kawa, czarna herbata, napoje gazowane, słodzone czy alkoholowe.

Makijaż
Letnia pielęgnacja twarzy powinna być oparta na bazie lżejszych preparatów .To samo tyczy się makijażu.

Dzięki używaniu mniejszej ilości kosmetyków i rezygnacji z kilku warstw makijażu unikniemy przeciążenia cery. Podczas upałów warto mieć pod ręką bibułki matujące. Na wagę złota będzie też woda termalna, która zaaplikowana na skórze w postaci mgiełki nawilży, schłodzi i dostarczy minerałów.

Demakijaż
Jak zawsze po całym dniu warto zadbać o dokładne usunięcie wszelkich kosmetyków. Oczyszczenie cery, najlepiej za pomocą wody i preparatu myjącego, przygotuje skórę do przyjęcia odpowiednich kremów i do nocnego odpoczynku.