e-wesele.pl

social media

Autor Wątek: 7 skoków rozwojowych, jakie występują w ciągu pierwszego roku życia dziecka  (Przeczytany 2123 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Vall Kobieta

7 skoków rozwojowych, jakie występują w ciągu pierwszego roku życia dziecka




  ::) Czarne tygodnie oznaczają okresy marudzenia i czasem dziwnych i niezrozumiałych zachowań maluchów (hmmm.... trochę duzo tego czarnego na wykresie )
  :o Tygodnie z piorunem to "punkty kulminacyjne" czyli już wiemy kiedy z domu uciekać i nie wracać.
 :) a podczas tygodni ze słoneczkiem mamy małego aniołka, kochanego cukiereczka zadowolonego z życia.

Nie są to okresy związane z rozwojem fizycznym, ale rozwojem układu nerwowego czyli psychicznym. Rozwoj mózgu i systemu nerwowego sprawia, że dzieci poddawane są jeszcze wiekszym bodzcom, doznaniowym niz dotychczas. Stad stres, trudnosci w zasypianiu i ogolny niepokoj. Nie martw sie, to potrwa ok tygodnia. Kazdy skok poprzedzony jest bezposrednio okresem, kiedy dziecko jest marudne, ma problemy ze spaniem i wymaga wiecej uwagi od rodziców. Moze niekiedy sie wydawac, ze dzieci nawet cofnely sie w swoim rozwoju, natomiast, gdy nastepuje sam skok czesto ma sie wrazenie, ze dziecko nauczylo sie wielu nowych rzeczy doslownie przez jedna noc. Na poczatku okresy sa krótkie, moga trwac pare dni a im dziecko jest starsze, tym okresy te sa dluzsze.
(Uwaga: dzieci urodzone np. 2 tyg pozniej przechodza swoj skok 2 tyg wczesniej i odpowiednio dzieci urodzone wczesniej przechodza to pozniej. Wszystko zwiazane jest z rozwojem mozgu dziecka).

Okresy skokow:

5 tygodni (wrazenia),
7-9 tygodni (wzory),
11-12 tygodni (niuanse),
14-19 tygodni (wydarzenia),
22-26 tygodni (relacje- lek separacyjny),
33-37 tygodni (kategorie),
41-46 tygodni (sekwencje)

Jakie sa symptomy kolejnego skoku?

Przewaznie dziecko "chce z powrotem do mamy", zaczyna byc marudne, wymaga ciaglej uwagi, gorzej je, gorzej spi lub nagle przestaje robic to czego sie juz nauczylo tak jakby cofalo sie w swoim rozwoju. Taki kryzys jest dla mamy i dziecka bardzo stresujący bo z punktu widzenia dzidzi nagle wszystko się w jego światku zmienia i jest przestraszone, stąd to wiszenie na mamie i cycku- bo tam czuje się najbezpieczniej. Mamy czują się sfrustrowane ciągle płaczącym dzieckiem, i nie rozumieją co się z nim dzieje.

Skok w wieku 5 tygodni

Dziecko zaczyna byc bardziej uwazne i ”obudzone”, wszystkie zmysly sa wrazliwsze niz wczesniej. Od tej pory dziecko slyszy, widzi czuje zapach i smak zupelnie inaczej niz dotad i to moze sie mu wydawac niezrozumiale i przerazajace. Jedynym sposobem wyrazenia tego strachu jest krzyk i placz oraz szukanie bezpieczenstwa w ramionach rodziców.

Nowe umiejetnosci:

- Patrzy slucha uwazniej i dluzej
- Jest bardziej swiadome dotyku, zapachów
- Usmiecha sie po raz pierwszy lub czesciej niz przedtem
- Uklad pokarmowy moze funkcjonowac lepiej np dzecku odbija sie rzadziej,
rzadziej wymiotuje
- Moze plakac prawdziwymi lzami po raz pierwszy


8 tydzień

Dziecko zaczyna rozróżniać wzory w dźwiękach, zapachach i smaku, zauważa, ze jego dłonie należą do niego i jakie to uczucie gdy trzyma sie rece ponad glowa czy przed sobą. Dziecko zaczyna mieć kontrolę nad swoimi ruchami ale nadal są one nieskoordynowane.

Nowe umiejetnosci:

- Podnosi glowe
- Przekreca sie ze strony na brzuch i plecy
- Kopie nózkami i macha raczkami
- Chce siedziec na Twoich kolanach
- Dotyka przedmiotów
- Próbuje złapac przedmiot
- Trzyma przedmiot
- Patrzy na ludzi wokół
- Patrzy na wyraz twarzy
- Patrzy na przedmioty, które sie świecą
- Wydaje krótkie dźwieki i słucha siebie samego
- Lubi słuchać piosenek

Nie wszystkie dzieci umieja robic to wszystko - rózne dzieci preferuja rózne czynnosci i róznie intensywnie je cwiczą.


12 tydzień

Jak wcześniej możesz zauważyc, że dziecko jest bardziej krzykliwe, marudne, spi i je gorzej lub jest cichsze niz przedtem. W wieku 12 tygodni dziecko wkracza w swiat zniuansowany: dziecko uczy sie rozumiec delikatne różnice i zachowywac sie zróżnicowanie. Może np. słyszec róznice w tonie głosu, zauważac jak zmienia sie światlo w pokoju, kiedy slonce skryje sie za chmure. Zauważysz, że ruchy dziecka są bardziej miękkie kiedy wyciaga rączki, by coś schwycić lub gdy odwraca głowe śledzac jakis ruch.


Nowe umiejętnosci:

- Potrafi skoordynowac ruchy oczu i glowy sledzac ruch
- Podnosci sie do pozycji siedzacej trzymajac sie Twoich dloni
- Odpycha sie obiema nózkami lezac w foteliku lub na kocu
- Łapie przedmioty obiema raczkami
- Wklada wszystko do buzi
- Oglada i bawi sie rączkami
- Zauważa, że może piszczeć i zmienia ton glosu
- Robi bąble ze śliny
- Wyraźnie daje do zrozumienia, że jest znudzone gdy np - zbyt dlugo patrzy na
ta sama zabawke


19 tydzień

Marudne okresy zaczynaja byc coraz dluzsze, moga trwac az do 6 tygodni i zacząć sie juz w 14-tym tygodniu.

Dziecko zaczyna rozumieć zdarzenia, w sensie krótkich sekwencji przechodzących z jednego w inny wzór. Innymi słowy moze np nauczyc sie wyciagnac reke po zabawke, zlapac ja jedna reka, potrzasnac, przekrecic i wlozyc do buzi. Inny przyklad to fakt, ze dziecko moze laczyc dzwieki w sekwencje - np mamama, tatata.

Nowe umiejetnosci:

- Przekreca sie z pleców na brzuch lub odwrotnie
- Próbuje raczkowac
- Podpiera się na rękach i podnosi tulów
- Lubi ruszać ustami, wypina jezyk
- Może wziąć przedmiot do jednej reki i przelożyc go do drugiej
- Wkłada rzeczy, reke mamy, taty do buzi, zeby je zbadac, ugryzc
- Próbuje uderzać zabawkami o stól
- Zrzuca swiadomie zabawki na podloge
- Szuka rodziców
- Reaguje na własne odbicie w lustrze radością lub strachem
- Reaguje na wlasne imie
- Rozumie słowa
- Wymawia nowe dzwieki vvv,sss, zzz, rrr itd
- Używa spółgłosek
- Wyciąga rece, gdy chce by je podnieść
- Cmoka ustami, gdy jest glodne
- Odpycha butelke/piers gdy sie naje
- Moze przesadnie reagować np zakasłac jeszcze raz gdy rodzice zareagowali na
poprzednie zakasłanie


26 tydzień

Okres marudzenia moze zacząć się już około 23 tygodnia i trwać około 4 tygodni. Typowe dla tego okresu jest na przyklad to, ze dziecko zle spi i wydaje sie miec koszmary senne, jest nieśmiale w stosunku do obcych, nie ma apetytu, nie chce, zeby zmieniac mu pieluche czy ubranie. Dużo sie teraz dzieje - dziecko zaczyna widzieć i rozumieć różne relacje/stosunki.
Zauważa fizyczną odleglość pomiedzy przedmiotami i pomiedzy ludzmi. Pierwszą rzeczą, która dziecko zauwaza i na co reaguje jest odleglość pomiedzy nim samym a rodzicami. Świadomość, że mama i tata niebezpiecznie zwieksza ta odleglość a w dodatku samemu niemozna miec na to wpływu moga byc dla dziecka przerazajace.
Bardzo absorbujaca i interesujaca jest obecnie obserwacja położenia róznych rzeczy wobec siebie - rzeczy moga byc w sobie wzajemnie, na sobie, pod soba itd.
Dziecko zaczyna zauważać jak wpływać na rozwój wypadków, co robic żeby sie cos dzialo. Wyłącznik swiatla jest super dla tego rodzaju eksperymentów! Dziecko zaczyna zauwazac, ze niektóre rzeczy/sytuacje sa ze soba zwiazane. Np ze klucz przekrecony w dziurce w drzwiach wejsciowych oznacza, ze tata jest w domu! Dziecko zaczyna rozumiec, gdy cos jest ”nie tak” np gdy ludzie zderza sie ze soba - to moze byc zabawne - ale i przerazajace. Fizycznie dziecko zaczyna lepiej koordynowac swoje ruchy, raczkowanie idzie mu coraz lepiej. Bardzo wazne jest, by pamietac, ze dla kazdego dziecka swiat relacji bedzie innym - wlasnym- przezyciem - calkowicie opartym na tych umiejetnosciach, które dziecko zdobylo w poprzednich skokach rozwojowych.

Nowe umiejetności:

- Siada samo
- Chwyta male przedmioty za pomoca palca wskazujacego i kciuka
- Umie uderzac dwoma przedmiotami o siebie trzymajac je w oby dłoniach
- Wyjmuje zabawki ze skrzynki i wklada je do skrzynki
- Przenosi wzrok z jednego obrazka na drugi w ksiazce z obrazkami
- Obserwuje ruchy osoby, która sie dziwnie zachowuje
- Patrzy uwaznie na szczególy np na metke przyszyta do misia
- Nasladuje machanie raczka na pozegnanie
- Protestuje, gdy mama czy tata wychodzi

36 tydzień

Okolo 36-40 tygodnia Twoje dziecko zaczyna zauwazac i rozumiec, ze swiat mozna
podzielic na grupy. Dziecko zauwaza, ze rzeczy moga miec cechy wspólne np moga
brzmiec lub pachniec podobnie.


Niektózy badacze uwazaja, ze w tym wieku zaczyna rozwijac sie inteligencja. Kiedy dziecko zaczyna dzielic swiat wedlug kategorii jego sposób myslenia zaczyna być podobny do myslenia doroslych. Dlatego zaczynamy lepiej rozumiec wlasne dzieci poniewaz myślą w podobny sposób do naszego.

Nowe umiejetnosci:

- Pokazuje, ze rozpoznaje ksztalty
- Pokazuje, ze uwaza, iz cos jest zabawne - za pomoca - gestów czy odglosów
- Pociesza/przytula swoje zabawki
- Robi miny do wlasnego odbicia w lustrze
- Po raz pierwszy jest zazdrosne gdy mama lub tata przytula inne dziecko
- Bierze inicjatywe do zabawy


46 tydzień

W 46 tygodniu ( 44-48 ) dziecko zaczyna znajdowac i tworzyc sekwencje za pomoca swoich zmyslów. W poprzednim skoku dziecko czesto rozbieralo przedmioty na czesci po to, by je zbadac - obecnie zacznie je w tym celu skladac - na przyklad budowac wieze z klocków zamiast rozbierac zbudowaną wieze.
Twoje dziecko zaczyna laczyc zdarzenia - np zebranie swoich ubranek z podlogi i wlozenie ich do kosza na brudna bielizne. Zauwazysz, ze dziecko zaczyna rozumiec, ze niektóre zdarzenia zazwyczaj nastepuja po sobie i ze wie, jakie nastepne zdarzenie nastapi po poprzednim.

Nowe umiejetności:

- Wskazuje na i chce byś nazywal rzeczy
- Mówi ”nie” gdy nie chce czegoś zrobić
- Umie udawać głosy zwierząt
- Mówi ”mmm” gdy chce jescze jeść
- Wie, co pasuje do siebie i może włożyc okrągły klocek do okrągłej dziury
- Patrzy na lampę i wyciąga do niej rece, gdy naciskasz na włącznik
- Próbuje rysowac na papierze
- Próbuje uczyc sie chodzic pchajac np chodzik czy krzeslo
- Znajduje coś do wspinania jesli chce się do czegoś dostać
- Schodzi tyłem z kanapy czy schodów
- Próbuje celować gdy rzuca pilka
- Wyraźnie daje do zrozumienia, ze chce się z Tobą bawić i wyraźnie sie z Tobą bawi
- Szuka przedmiotu, który ukryłaś
- Ukrywa przedmiot samo, czeka i śmieje sie gdy go znajdziesz
- Uzywa szczoteczki do zebów
- Daje Ci posmakować, to, co samo je.

Offline Antalis

Ciekawe.Choc u nas nic takiego nie zauwazylam dotychczas.
Tylko z tymi umiejetnosciami co kiedy to mnie rozwalaja. Matka sie naczyta a potem panikuje bo maly w ktoryms tam tygodniu nie robi tego a "powinien". Pamietajcie te wytyczne brac z lekkim przyprozeniem oka bo kazde dziecko rozwija si eindywidualnie ! Moj Kaper np nie przewraca sie na boki ( ma ciezej bo jest pulchniutki ) za to siedzi juz dosyc pewnie a nie powinien.


Offline Vall Kobieta

Ciekawe.Choc u nas nic takiego nie zauwazylam dotychczas.
Tylko z tymi umiejetnosciami co kiedy to mnie rozwalaja. Matka sie naczyta a potem panikuje bo maly w ktoryms tam tygodniu nie robi tego a "powinien". Pamietajcie te wytyczne brac z lekkim przyprozeniem oka bo kazde dziecko rozwija si eindywidualnie ! Moj Kaper np nie przewraca sie na boki ( ma ciezej bo jest pulchniutki ) za to siedzi juz dosyc pewnie a nie powinien.

nie o Antalis masz 100% racji :)
wkliłamto raczje ku pocieszeniu.. z eokresu marudzenia czasme nei sa wynikiem chorób, bolesic..tlyko poprstu rozowju... natury :) wiadomo ze ta ksiązkowe, statystyczne... i oby u na ssie tak czesto te czarne chmurzyska nie pojawiały :D


Offline Vall Kobieta

Vall - jakie jest źródło tej wiedzy?
źródlem zapewne jakis podręcznik (ponoc w wiekszosci to jest opisane), a tu z Bazy Wiedzy 28dni.pl :D

warto tez na bieżąco zaglądać tutaj: http://babyonline.pl/kalendarz_rozwoju_dziecka.html

pytam bo na jednym forum przetlumaczyla to ze szwedzkiego moja kumpelka ;)
i chodzi o to, ze tego wlasnie nie ma w podrecznikach ;)

Offline żonka Kobieta

Podnoszę wątek.

Moja Gwiazdeczka weszła właśnie w 23 tydz. życia i od paru dni nastąpiła u niej diametralna zmiana zachowania. Z cudownego aniołka stała się marudna, bardzo absorbująca, przestała grzecznie samodzielnie zasypiać, każda drzemka poprzedzona jest awanturą i wielkim wrzaskiem w łóżeczku, apetyt ma zdecydowanie mniejszy. Ma w zasadzie książkowe objawy skoku rozwojowego - lęk przed separacją. Najciekawsze jest to, że wszystkie wcześniejsze skoki rozwojowe przebiegły u niej niezauważone, a teraz mamy mały dramat.

Bardziej doświadczone mamuśki, podzielcie się swoimi sposobami na "ulżenie" dzieciaczkom w okresach skoków rozwojowych. Może macie/miałyście jakieś ciekawe i skuteczne pomysły na obłaskawienie małego marudy.  ;)  Co jeszcze, poza byciem i przytulaniem, można zrobić żeby załagodzić te burzliwe okresy?




Offline MonkaG1 Kobieta

Ze skokami rozwojowymi jest tak, że jeśli wiemy w ogóle o ich istnieniu zanim nam się dziecko urodzi, to w pewien sposób od samego początku uważniej obserwujemy zachowanie naszej pociechy i wyłapujemy te okresy łącząc np. marudzenie dziecka, jego odmienne zachowania właśnie z danym skokiem rozwojowym. Jeśli nigdy o skokach nie słyszałyśmy lub po prostu nie wiemy czym się objawiają to nie zwracamy na nie uwagi. Ot, po prostu dziecko marudzi, bo tak ma albo potrzebuje więcej pokarmu bo zwiększył mu się apetyt, ale nic z tego nie wynika ;)
Ja u swojej córki jak do tej pory zauważam te skoki, jestem spokojniejsza kiedy "wisi" mi co chwilę na piersi zamiast stresować się, że np. kończy mi się pokarm itp. To samo z marudzeniem... bo potem następuje czas, kiedy dziecko faktycznie zachowuje się jak aniołek. Czasem jak mówię znajomym albo rodzinie, że moje dziecko ma właśnie skok rozwojowy i jest nie do zniesienia, to patrzą na mnie jak na wariatkę albo traktują to jak jakąś fanaberię...ale ja wiem swoje! ;D  :P

Offline żonka Kobieta

O skokach rozwojowych słyszałam już dużo wcześniej, przede wszystkim od dzieciatych koleżanek, ale nigdy nie doszukiwałam się ich w mojej córeczce, bo nie miałam takiej potrzeby. Jak już napisałam wcześniej - przebiegały całkowicie bezobjawowo. Ale mały dramat, trwający od kilku dni, skłonił mnie najpierw do dokładnego obejrzenia dziąsełek w celu poszukiwania pojawiających się zębów, a po stwierdzeniu całkowitego braku zębowych objawów, do poszukania pewnych informacji na temat skoków w internecie (tak swoją drogą, jak kiedyś ludzie funkcjonowali bez netu? Żyli w błogiej nieświadomości i żadne skoki rozwojowe nie zaprzątały im głowy  ;D ). No i okazało się, że wszystkie objawy książkowo wręcz pasują do 5 skoku. Nigdzie niestety nie znalazłam żadnych informacji na temat pomocy maluszkom w tym okresie i nie wiem czy istnieją jakieś techniki pomocy, czy pozostaje tylko przeczekanie tej burzy.  :)

Offline MonkaG1 Kobieta

Moim zdaniem trzeba je zrozumieć, przeczekać i zaakceptować :) Wspierać malucha, nie wyszukiwać jakiś chorób i nie panikować. Dużo, dużo spokoju i wyrozumiałości. Bo skok to zmiany tylko na lepsze:)

Offline aadaa Kobieta

Zaraz będę analizować te skoki na podstawie mojego dziecka - ciekawe co z tego wyjdzie :)


Offline ~Ania~ Kobieta

Bożena nic więcej nie napiszesz? Już w którymś z kolei wątku sam uśmieszek  ::)