coś czuję, że się nie będę odzywać już na tym forum:(
wyraziłam tylko swoją skromną opinię na temat ceny, a rozpętała się burza między fotografami.
myślałam, że to forum dla osób przygotowujących swoje śluby i wesela. . .
a tu się zrobiły prywatne rozgrywki, zamiast kurcze porad i pomocy.
Nie desperuj

Tak sobie czytam ten temat i stwierdziłem że też coś skrobnę.
Jestem fotografem i chciałbym Tobie i wielu tutaj krytykującym wysokie ceny parę spraw wyjaśnić.
Załóżmy że profesjonalny fotograf bierze za kompletny ślub i plener w innym dniu 2000pln. Oddaje klientowi 300 dokładnie opracowanych zdjęć na płycie DVD.
Bez albumów i odbitek.
Na zdjęcia poświęca praktycznie całe dwa dni. Np. ja na plener liczę cały dzień ponieważ nie każdy urodził się przed obiektywem i potrafi się szybko pod presją czasu rozluźnić. Czasami trzeba iść na kawę lub/i lampkę wina.
Nie wiem czy zdajecie sobie sprawę że profesjonalna obróbka zdjęć często zajmuje drugie tyle czasu ile poświęciło się na samo ich zrobienie. I nie chodzi tu o maskowanie nieudolności ale o rzeczy konieczne, takie jak równoważenie różnych barw światła, retusz itp. Czyli mamy 4 dni pracy (prawie roboczy tydzień na etacie)
Ale do rzeczy - powiedzmy że przez 6 miesięcy każdy weekend jest zajęty (maj-październik). Daje nam to ~8000pln miesięcznie.
Prowadząc legalną działalność gosp. musimy od tego zapłacić VAT, zostaje 6500, od tego minimum 19% podatku, zostaje 5300.
Profesjonalny fotograf ma przy sobie dwa komplety profesjonalnego sprzętu, żeby w razie awarii korpusu/obiektywu/lampy mieć gotowy do strzału drugi zestaw.
W moim przypadku są to 2 korpusy, 4 obiektywy, 2 lampy błyskowe wg aktualnej wartości rynkowej 45 tys pln. Powiedzmy że sprzęt po 3 latach nadaje się do wymiany.
Czyli mamy utratę wartości 1250pln miesięcznie. z 5300 robi nam się 4000.
Fotograf musi mieć czym dojechać, przyjmijmy używany kilkuletni pewny samochód, np. za 20. 000pln. Samochód zmianiamy raz na 5 lat.